De verwachting is dat er in de nabije toekomst meer eisen zullen worden gesteld aan de wijze waarop zonnestroom mag worden teruggeleverd aan het stroomnet.
De verwachting is dat het lokaal bufferen van stroom in bijvoorbeeld een accusysteem een eis zal worden voor nieuwe en wellicht ook voor bestaande installaties als voorwaarde voor saldering.
4 afbeeldingen. (Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten)
Om te beginnen moet onderscheid worden gemaakt tussen autonome systemen en netgekoppelde zonnezstroom systemen.
Nederland heeft een betrouwbaar elektriciteitsnetwerk met een zeer goede dekking. Het aantal huishoudens of bedrijven dat electriciteit opwekt op basis van een autonoom systeem is in Nederland daarom beperkt. Bijna alle huishoudens en bedrijven in Nederland en dus ook de meeste zonnepaneelsystemen zijn gekoppeld aan het electriciteitsnetwerk.
Autonome zonnestroom systemen worden dan ook voornamelijk toegepast in de scheepvaart, in de recreatie zoals op campers en caravans maar ook veelvuldig rondom het wegennet.
8 afbeeldingen. (Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten)
Tot een andere categorie gebruikers met autonome systemen behoren instellingen zoals ziekenhuizen, brandweer en politie maar ook datacenters die niet alleen afhankelijk mogen zijn van het openbare electriciteitsnetwerk. Deze instellingen hebben een eigen additionele online stroomvoorziening. Veelal een mix van aggregaten en accusystemen, waardoor ze autonoom van het electriciteitsnetwerk kunnen blijven opereren.
Zonnepaneel systemen die gekoppeld zijn aan een hybride installatie hebben de voordelen van zowel de autonome systemen als de netgekoppelde systemen. Een hybride systeem is uitgerust met een lokaal stroom opslagsysteem, een accu systeem, maar kan ook stroom terug leveren aan het publieke stroomnet. Dit gebeurd in de regel pas wanneer de accu-systemen volledig geladen zijn. Maar er kan ook sprake zijn van een gestuurd meer intelligent systeem dat stroomverbruik, (verwachte) opbrengst, acculading en teruglevering optimaliseert.
Hybride systemen hebben een aantal voordelen:
10 afbeeldingen. (Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten)
Tegen het gebruik van accu's zijn niet veel bezwaren. Zowel lood, gel, vlies (AGM) en koolstofvezel accu's zijn bewezen producten die vele laadcyclussen aankunnen. AGM accu's kunnen sneller worden geladen en hebben de voorkeur in combinatie met zonnepanelen.
Het is wel van belang het juiste type accu te kiezen. Er zijn drie soorten accu's:
Nagenoeg alle accu's in Nederland worden gerecyceld en het recyclingproces is zeer efficient.
DGEM: een goede (AGM) semi-tractie accu van 200Ah kost 300-400 Euro en kan bij voldoende zon door drie groot formaat zonnepanelen in minder dan een dag worden geladen (4-6 uur). De accu kan vervolgens zo'n 10 uur lang 250 Watt aan stroom leveren. Een goede accu in combinatie met een goede laadregelaar gaat minimaal 5 jaar mee maar wellicht 7-10 jaar.
Zonnecellen en panelen leveren van zichzelf gelijkstroom (DC). De spanning van een enkele cel bedraagt ongeveer 0,5 Volt. Dat is voor praktische toepassingen te weinig. In een paneel worden de cellen elektrisch in serie gezet: 36 cellen leveren dan dezelfde stroom (Ampere) als één cel maar wel een totale spanning die 36 maal zo groot is (18 Volt).
Zonnepanelen die worden gebruikt voor autonome systemen hebben meestal een uitgangsspanning die is afgestemd op het laden van 12 (of 24) Volt accusystemen. Met bijvoorbeeld 36 cellen in serie kan daarmee een 12 Volt accu ook onder ongunstige omstandigheden naar behoren opgeladen worden.
De Groene Energie Maatschappij
Tel: 0031 6 1700 6263
email: info@dgem.nl
KVK: 58676872
BTW nr. NL001896786B29
2016 © DGEM. All Rights Reserved. Alle rechten voorbehouden.